Iedere les bestaat uit vele overwegingen en beslissingen. Iedere overweging en beslissing heeft invloed op je les. Veel situaties zijn van tevoren te verzinnen en dus in je lesvoorbereiding op te nemen zodat je in tal van situaties niet voor verrassingen komt te staan. Je kunt zelfs al alternatieven verzinnen voor als iets niet gaat zoals je verwacht.
Wat is de beginsituatie? Welk uur geef je les? Wat is het lesdoel? Wat wil je de leerlingen leren? Ook de start van de les kun je al van tevoren bedenken en in je lesvoorbereiding opnemen: waar ontvang je de leerlingen, wat wil je doen, wat verwacht je, wat ga je zeggen, hoe trek je de aandacht? Wat en hoe zet je op het bord wat er die les gedaan gaat worden?
Ook over orde kun je van tevoren nadenken en je bevindingen meenemen in je lesvoorbereiding:
En natuurlijk gebeuren er in de les dingen die verrassend zijn en die je niet van te voren bedacht had. Wat doe je dan? Soms kan een escalatieladder nodig zijn en helpt die je dan?
Literatuur & bronnen
Reflectiecyclus van Korthagen
Janssen.F., Hulshof.H, Veen K. van (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB
Vorm
2 Bijeenkomsten met verschillende activerende werkvormen.
Leerdoelen
De student
Opdracht
Voor de volgende bijeenkomst een uitgebreide lesvoorbereiding maken, de les te geven en daarna een reflectie op ‘kracht’ en een reflectie op ‘leerpunt’ erbij te schrijven.