PED1a - Oriƫntatie op de stageschool en de opleidingsschool
Deze leerlijn bestaat uit
1 bijeenkomst
Startdatum:
18 september 2024
Tijd: 15.00 - 17.00 uur
Locatie: Lyceum Ypenburg
Kennismaking met verschillende OSH-scholen
Kennismaking met adolescentiepsychologie
Literatuur & bronnen
Wal, J., van der; Wilde, J. de (2017). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. Bussum: Coutinho.
Vorm
Studenten kijken bij elkaar op school
Leerdoelen
De student
- is zich bewust van de verschillende onderwijsniveaus, -methodes en -concepten die de OSH rijk is;
- kan in de rol van gastheer een leerzame oriëntatiedag organiseren voor een medestudent (i.o.m. de werkplekbegeleider);
- kan leerlingen observeren en gedrag herkennen m.b.v. theorie van de adolescentiepsychologie;
- kan zijn eigen ontwikkeling als adolescent in verband brengen met de theorie van de adolescentiepsychologie;
- is zich bewust van zijn eigen ontwikkeling als adolescent in het kader van de opleiding tot leraar;
- kan eigen opvattingen over leraarschap en bekwaamheid onderzoeken, expliciteren en ontwikkelen.
Opdracht
Kijkopdracht adolescentiepsychologie
- Observeer tijdens de les(sen) hoe de leerlingen met elkaar omgaan.
- Gaan jongere leerlingen anders om met elkaar dan leerlingen uit hogere klassen? Zie je ook een verschil als het gaat om de verschillende onderwijsniveaus? Welke verschillen zie je?
- Welk gedrag herken je van jezelf uit je eigen schooltijd?
- Zie je verschil tussen hoe de leerlingen bij jou op school omgaan met elkaar en de leerlingen van deze school?
- Bespreek met degene, die jij observeert, wat jij ziet en hoe jullie daarmee rekening zouden
willen houden bij het lesgeven.
Docent(en)
Elmar Caspers
Margit Nieuwenhuis