Veel scholen in de Haagse regio en ook in de rest van Nederland kiezen ervoor om de lesuren te verlengen. Naar lessen van 60 of 70 minuten bijvoorbeeld. Of nog langer: het Veurs Lyceum hanteert het zogenaamde FLEX-rooster. Een lesuur bestaat uit 80 minuten. Leerlingen hebben drie of vier van die lesuren per dag en schrijven zich wekelijks in voor een aantal studiewerktijduren.
Een groot voordeel van een langere les is dat er meer tijd is om te differentiëren en de leerlingen op verschillende manieren te activeren. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je zo’n lesuur goed indelen en hoe houd je de leerlingen actief en gefocust? Welke werkvormen zet je op welk moment van de les in?
Geschiedenisdocente Eline Rademakers heeft veel ervaring met verschillende werkvormen en laat je ervaren hoe een goede afwisselende les voelt. Je komt deze workshop uit met kennis van veel verschillende werkvormen die je de volgende dag meteen kunt toepassen in je eigen les!
Literatuur & bronnen
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D.,Camp, G., Muijs, D. en Kirschner, Paul A. (2019). Wijze Lessen – Twaalf Bouwstenen voor Effectieve Didactiek. Meppel, Ten Brink. https://www.ou.nl/web/wijze-lessen
Dirkse-Hulscher, S. en Talen, A. (2007). Het Groot Werkvormen Boek. Amsterdam, Boom Uitgevers.
Van der Heide, W. en Bijkerk, L. (2005), Het Gaat Steeds Beter – Activerende Werkvormen voor in de Onderwijspraktijk. Houten, Bohn, Stafleu van Loghem
Vorm
Een gevarieerde en activerende bijeenkomst van 80 minuten
Leerdoelen
De student