Van een docent wordt verwacht dat hij of zij lessen en/of lesprogramma’s kan ontwikkelen en uitvoeren die recht doen aan verschillen in een klas: Je moet kunnen differentiëren. Je kan differentiëren in leerstof, doel, tempo of toetsing, eventueel ondersteund door ICT. Het recht doen aan verschillen heeft een positieve invloed op de motivatie van leerlingen. Desalniettemin vraagt het bewaken van de orde in de klas soms extra aandacht.
Tijdens de bijeenkomst starten we met een verdieping in theorie. Je kunt echter ook direct onder begeleiding van experts aan de slag met het ontwerpen van een gedifferentieerde les/lessenreeks. Als kader dienen de opdracht en eisen van je eigen opleidingsinstituut. Tijdens de aansluitende intervisiebijeenkomst ontvang je feedback op je ontwerp van peers en aanwezige experts. Aansluitend voer je je lessen/lessenreeks uit o.l.v. je werkplekbegeleider en ontvang je wederom feedback.
Literatuur & bronnen
Berben, M., & Teeseling, M. van (2017). Differentiëren is te leren. Omgaan met verschillen in het Voortgezet Onderwijs. Utrecht: CPS Uitgeverij.
Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2013). Effectief leren. Basisboek. Groningen, Noordhoff Uitgevers. Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2016). Samenwerkend leren. Praktijkboek. Groningen, Noordhoff Uitgevers.
Geerligs, T. & Veen, T. van der (2010). Lesgeven en zelfstandig leren. Assen, Van Gorcum. Geerts, W. & Kralingen, R. van (2016). Handboek voor leraren. Bussum, Coutinho. Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden.
Vorm
Eén inhoudelijke bijeenkomst
Eén intervisie bijeenkomst
Leerdoelen
De student